Харківський історичний музей

Музейне свято як комплексна форма культурно-освітньої діяльності (з досвіду роботи ХІМ)

Співак Олена Петрівна

2011

Сімнадцяті Сумцовські читання : збірник матеріалів наукової конференції на тему: «Комунікаційний підхід у музейній справі як відповідь на потреби соціуму» (проводиться в рамках ХVII Сумцовських читань), 18 квітня 2011 р. – Х. : Майдан, 2011.

 

У сучасних умовах культурно - освітня діяльність музеїв орієнтована на особистість потенційного і реального музейного відвідувача,у зв'язку з цим можна визначити наступні її основні напрямки:інформування, навчання, розвиток творчих начал, спілкування, відпочинок. Тенденція останніх років - увага до культурно-освітньої діяльності музеїв, яка стає одним із пріоритетних напрямків музейної роботи. Музеї стають центрами як формального, так і не формальної освіти для всіх категорій населення. Для задоволення цієї рекреаційної потреби відвідувачів музей використовує такі культурно-освітні форми, як зустрічі із цікавими людьми, концерти, літературні вечори, театралізовані дійства, кіноогляди.

 Потребам людей в рекреації відповідає й музейне свято, що є комплексною формою культурно-освітньої діяльності, в якій цілісно поєднані елементи екскурії, тематичного вечора, театралізованого видовища тощо. Проте щоб називатись таким, на музейному святі мають бути задіяні музейні предмети, а також передбачена активна участь відвідувачів, використання театралізованих елементів та ігрових епізодів, тобто необхідне поєднання двох умов –музейності і святковості.

Особливою популярністю користуються музейні свята, які щорічно проводяться в Харківському історичному музеї до Міжнародного дня музеїв. У дні свята відвідувачі музею можуть не тільки захопитись  історією  краю, мандруючи експозиціями музею, почути у виконанні самодіяльних фольклорних ансамбів справжні зразки народної творчості, але і стати активним учасником організованого дійства. Так, наприклад, на «Музейних гостинах -2010», бажаючі могли відчути себе  археологами, намагаючись провести первісну реставрацію давньої кераміки за допомогою щіточки та клею, або спробувати зробити правильну розмітку майбутнього роскопу. Дуже цікавим було для дітей і навіть, дорослих побути хоча б п’ять хвилин справжнім екскурсоводом, намагаючись використовуючи запропоновані фотоілюстрації розповісти про своє улюблене місто. Багато позитивних емоцій викликали інтерактивні конкурси, які проводили музейні співробітники на майданчику біля музею. Так на  конкурсі «Відчуй себе давньою людиною» сучасні молоді люди вчились очищувати картоплю за допомогою кремньових пластин, а у конкурсі «Відчуй себе давнім лучником» гості свята взагалі хотіли приймати участь до самого вечора, оскільки там можна було не лише потримати в руках справжній лук, а ще і споробувати з нього влучно вистрілити, це особливо захоплювало чоловіків та хлопців. А ось дівчат приваблював конкурс, де треба було правильно одягти два манекени у чоловіче та жіноче українське слобожанське вбрання.

Перед учасниками свята «Музейні гостини -2010» демонстрували свою майстерність народні умільці. У «Місті майстрів» можна було самому спробувати, за допомогою майстра власноруч розписати писанку, глиняну мініатюру в українському стилі, зробити оберіг для свого дому, або придбати на згадку про музейне свято вже готові вироби умільців. 

Таким чином, музейне свято, на якому вдало поєднані традиційні і не традиційні форми культурно-освітньої діяльності музею, базовані на активній поведінці музейної аудіторії, дає можливість учасникам цього дійства зануритись у певне середовище, відчути дух епохи, торкнутись народних традицій, що в свою чергу сприяє розвитку історичної свідомості, культурної освіченості та просто робить музей цікавим, пізнавальним і популярним серед населення.