Конференція, присвячена 90-річчю з часу заснування Харківського історичного музею
Тези наукових доповідей (повідомлень)
З нагоди 140-річчя виникнення Південної залізниці 6 липня 2009 року було відкрито нову експозицію „Шляхом нових звершень” та відновлено роботу музею для відвідувачів.
Музей історії Південної залізниці було засновано 1967 року з нагоди 50-тої річниці «Великого Жовтня». Тоді він мав назву історико-революційного. Протягом наступних років експозиція музею змінювалась кілька разів, хоча концептуальних змін не відбувалося.
Вже у перші десятиліття існування музею було сформоване значне фондове зібрання, основою якого стала група фотодокументів. Загальна кількість зібрання склала близько тисячі музейних предметів. Окремо слід виділити атрактивні предмети науково-допоміжного фонду – макети локомотивів та вагонів. Про дружні зв’язки колективу Південної залізниці із залізницями Чехословаччини, НДР та інших країн соцтабору розповідають численні сувеніри-подарунки. Значним є зібрання нагородних документів післявоєнного часу, коли була створена сучасна матеріально-технічна база залізниці і не меншими були транспортні завдання економіки.
Музей проводив широку культурно-масову роботу, за яку йому було надано звання Народного. Директорами музею були справжні фахівці залізничної галузі, заслужені працівники магістралі.
У створеній тоді експозиції значна увага була приділена революційній боротьбі залізничників дореволюційної доби, у наступному залі – трудовим та військовим подвигам 30-х – 50-х років, а в останньому – розвитку залізниці у 70-80-ті роки. Загалом, переважали пласкі та копійні експозиційні матеріали на відповідному обладнанні. Музей був оснащений рухомим залізничним макетом, звуковим супроводом та залізничною схемою з кольоровим підсвітленням, мав дві діорами та допоміжне художнє оздоблення. Це робило його одним з кращих музеїв на громадських засадах у Харкові. Методичне керівництво здійснював Харківський історичний музей.
У новітній час незалежної України постала необхідність оновити експозицію музею. Вперше до справи у музеї були підключені співробітники з фаховою історико-музейною підготовкою, проведений конкурс на краще художньо-архітектурне рішення. Нова експозиція була створена за чотири місяці. Це завдання було покладено на нового завідувача та зберігача. Процес створення нової експозиції майже співпадав у часі з капітальним ремонтом усіх його приміщень. Слід зазначити, що стан наукової розробки історії Південної залізниці, поки що, є недостатнім і узагальнюючої роботи з цього приводу не має. Незадовільне ведення фондової документації у минулому, загальний стан зібрання, відсутність науково-допоміжного апарату та специфіка історичного матеріалу – суттєво ускладнювали роботу зі створення нової експозиції.
Однак, ці труднощі були подолані. Не дивлячись на стислі строки, вдалося провести широку пошукову роботу, як у власних фондах музею, так і Харківського історичного музею, Дорожньому архіві Південної залізниці, бібліотеках міста. Завдяки неї вдалося значно розширити розділ дореволюційної історії залізниці, більш об’єктивно, на наш погляд, висвітлити період радянської історії.
Розроблена нова концепція та художньо-експозиційне рішення зберегло традиційне зонування експозиційного приміщення на три зали, яке додатково було акцентоване кольором обладнання, виготовленого дизайнерською фірмою «Укр-СВ». Приміщення та обладнання відповідають сучасному стилю хай-тек, що вдало перегукується з науково-технічною складовою профілю самого музею.
Більша частина ілюстративних експозиційних матеріалів була переведена у електронний вид та роздруковано на пластикових стендах, згідно створених макетів та затвердженої структури експозиції. Об’ємні матеріали розміщені на стелажах та подіумах, але певна потреба у суто експозиційному обладнанні залишається. Загалом, архітектурно-художнє рішення і сучасний вид музейних приміщень справляють сильне враження.
Оновлені дві діорами музею: перша – присвячена участі залізничників у встановленні радянської влади у Харкові, друга – боям за визволення Харкова від німецько-фашистських загарбників 1943 року.
Експозиційні матеріали зала сучасної історії Південної залізниці були дбайливо відібрані та надані у електронному вигляді відповідальними співробітниками служб. Активна допомога громадського залізничного активу музею зробила можливим створення нового – найбільшого у Харкові – діючого залізничного макету з трьома поїздами (Ретро-поїзд, Столичний експрес, Швидкісний поїзд майбутнього ТGV-Лідер), чотирма вокзалами, стрілочними переводами та сигналізацією. Його роботу супроводжує широка фонограма.
Після закінчення оглядової екскурсії або для окремих заходів музей має можливість показу відео матеріалів з історії та сучасності магістралі. За останній час складена фонотека музею, яка має зразки ретро-записів (професійні марші та пісні залізничників радянського часу). В музеї, з огляду на велику чисельність експонатів у відкритому показі, прийнята групова система відвідування з обов’язковим прослуховуванням екскурсії. Аудиторію музею за перше півріччя його роботи склали працівники магістралі та учнівська і студентська молодь Харківщини у приблизно рівному співвідношенні.
Науково-дослідна робота спирається на роботу у мережі Інтернет, бібліотеках та архівах міста. Так, у минулому році була проведена пошукова робота задля створення історичної реконструкції вокзального приміщення, надані консультації та підібрані матеріали для краєзнавців Харківщини. Поступово створюється бібліографічний апарат, глибше ведеться атрибуція предметів зі старих музейних фондів.
Створена експозиція має значну насиченість матеріалів, що дозволяє проводити на її базі широку науково-освітню роботу. Зокрема, тематичні екскурсії по кожному залу або їх частинам.
До відзначення 65-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні розроблено як тематична екскурсія, яка висвітлює роль залізничників Південної у здобутті перемоги, так і дві позамузейні пішохідні екскурсії до історичних об’єктів:1) до холодногірського шляхопроводу ім. М. Караєва, 2) до Паровоза-пам’ятника на території електровозного депо «Жовтень». До цієї ж дати створюється пересувна виставка (4 стенди), заплановано проведення окремих заходів спільно з Радою ветеранів Південної залізниці.
Музей планує брати участь у відзначенні 70-річного ювілею Малої Південної залізниці та інших заходах, які проводитимуться на залізниці й у Центральному будинку науки і техніки Харківської дирекції залізничних перевезень.
У першому півріччі буде встановлено облік музеїв та музейних кімнат бойової і трудової слави у структурних підрозділах залізниці. Особливу увагу працівниками музею буде приділено фондовій роботі, дооблаштуванню фондосховища. Гостро стоїть питання створення науково-допоміжного апарату.
Отже, маємо надію на плодотворну роботу музею історії Південної залізниці на благо харків’ян, гостей міста та працівників Південної магістралі.