Конференція, присвячена 15 річниці незалежності України
Тези наукових доповідей (повідомлень)
Проблема інтерпретації суспільно-політичних рухів, партій та груп в музеях історичного профілю залишається однією з найважливіших проблем теоретичного музеєзнавства. Фіксуючи суспільно-політичну та соціальну історію, музеї з одного боку, прагнуть узагальнення історичних процесів, тоді як з іншого, вони гостро потребують персоніфікації та специфічного психологічного підходу необхідного щодо інтенсивного інтерактивного спілкування наявної музейної аудиторії із конкретним музейним експонатом. Одним з актуальних напрямків вивчення суспільно-політичного життя є аналіз діяльності соціалістичних партій та груп.
Враховуючи величезне сучасне значення соціал-демократичних партій (як в Україні, так і за кордоном), можна з упевненістю сказати, що історія цього політичного руху є одним з найважливіших аспектів професійного інтересу істориків-музеєзнавців. Водночас, історичні категорії робітничого руху Росії та відповідно будь-якого її локального регіону визначені сьогодні значно гірше, ніж будь коли раніше. Суспільно політичне значення соціал-демократичної доктрини в її радянській інтерпретації втрачено, а культурологічний і соціально-психологічний аспекти міжнародного робочого руху кінця XIX – початку XX ст. в даний час практично не розроблені.
Втім, найскладнішим і до цієї пори практично не вивченим напрямком в історії соціал-демократії є рух центристських партій та груп, дуже нестабільних в Європі, і ще менше визначених в Росії. Культурологічна інтерпретація “лівого російського центризму” – це вкрай складна проблема, що має свою специфіку як в суто теоретичному плані, так і в предметному музейному виявові.
Зокрема, систематизуючи закордонну музеологічну практику, можна сказати, що сьогодні в показі політичної історії все частіше використовується досвід сценічної експозиційної інтерпретації. На лице тенденція зниження ролі площинного матеріалу (відмова від однобокого використання плакатів, листівок, центральної й обласної партійної документації). Найбільший інтерес може мати авторська концепція художнього відображення цивілізаційної подвійності. Таким чином історія центристської моделі соціал-демократичного руху може стати стержнем образного показу розколеної суспільної свідомості, тієї страшної людської трагедії, якою в тому або іншому випадку стає культурне і соціальне поле будь-якої світової революції нового часу. В результаті формується одне з атрактивних рішень сучасної музейної експозиції, пов'язане з суспільно-політичною канвою російської і європейської “modern history” кінця XIX – початку XX ст.
Отже, задача музеологічного показу політичної історії (і, зокрема, історії соціал-демократії) припускає сьогодні складний синтез матеріального експозиційного ряду з елементами художньої сценічної творчості. В результаті подібна експозиція зберігає як домінанта справжній предметний ряд, але при цьому створює той унікальний психологічний клімат, який має підштовхнути відвідувача до повнішого занурення в ту суперечливу епоху, яка сприймається сьогодні як суть і одночасно авансцена трагічної і великої російської революції.