Конференція, присвячена 15 річниці незалежності України
Тези наукових доповідей (повідомлень)
Серед великого різноманіття жіночих прикрас, що походять з поховальних комплексів Пісочинського курганного могильника, особливу увагу привертають дві пари сережок з поховання 1 кургану № 8 з оригінальними підвісками.
Перша пара сережок у вигляді кільця діаметром 4,6-5,0 см із золотої, ромбоподібної у перетині проволоки мала підвіску зі скла блакитного кольору (так званий «єгипетський фаянс») зі стилізованим зображенням тварини. Підвіски не ідентичні, різняться розмірами, як загальними (одна ‑ 2,8 х 2,4 х 0,8 см, інша ‑ 2,6 х 2,2 х 0,8 см) так і петельок, багатьма дрібними рисами, але, безсумнівно, на підвісках ‑ одна і та ж істота. Риси істоти, розташованої на вузькій та довгій гладенькій підставці, передані дуже схематично. Виразні випрямлені лапи, крила, на яких за допомогою декількох рядів сегментоподібних поглиблень передані пір'я, хвіст та спинний гребінь. Подібні риси характерні двом розповсюдженим персонажам греко-скіфського мистецтва ‑ грифону та сфінксу. Голова істоти на підвісках передана дуже схематично, але її риси далекі від антропоморфних. Наявність спереду чітко виділеного, загостреного дзьоба дозволяє бачити у цій істоті грифона.
В IV ст. до н.е. фігурні вироби з фаянсу нечисленні і на античних пам'ятках Північного Причорномор’я [Алексеева, 1972; 1975], ще рідше вони зустрічаються у степових та лісостепових похованнях [Островерхов, 1985]. Знахідка сережок з фігурними підвісками невідомої раніше форми є винятковим випадком. Деяку схожість за формою має зооморфна (верблюд?) підвіска з каменю світло-зеленого кольору з кургану № 131 могильника Мамай-Гора. Можливо, близьку семантику має більш розповсюджена серія золотих сережок з підвісками у вигляді скульптурної фігурки сфінкса чи лева, що сидить на постаменті, з курганів Чортомлик, Три брати, Великого Рижанівського, Діїва, Коблине I № 18/1.
Друга пара сережок репрезентована кільцями діаметром 3,6 см, виготовленими із золотої, круглої у перетині проволоки. До кілець за допомогою петельки кріпилася золота підвіска у вигляді порожнистої дволикої жіночої голівки. Зображення обох облич, переданих у фас, ідентичні. Риси чіткі. Широко разкидані брови переходять у тонкий, розширений донизу ніс. Підкреслені припухлі верхні та нижні повіки, миндалеподібні очі. Куточки рота, переданого у вигляді щілини, трохи підняті вгору. Голівка прикрашена чотирьохрядним головним убором. Нижній ярус складають короткі вертикальні штрихи, що можливо є зображенням ряду підвісок. Над підвісками розташована вузька гладка горизонтальна смужка, ще вище ‑ дві смуги з косими насічками, схожими на загорнуті у жгути та щільно укладені коси жінки. Внизу голівка закінчується короткою шиєю. До нижньої частини шиї, а також по обидва боки від голівки, були припаяні три дротяні петельки, до яких кріпилися підвіски у вигляді круглого плоского диску діаметром 0,8-0,9 см. При цьому, у однієї сережки збереглися усі три підвіски, у іншої вони були втрачені ще у давнину.
Серед найближчих аналогій слід назвати сережки з кургану № 21 біля с. Кам'янка Миколаївської області, Соболевої Могили, № 17 в Золотій Балці, а також сережку з підвіскою у вигляді двуликої голівки скіфа з поховання 1 кургану № 3 поблизу с. Дудчани на Херсонщині. Підвіски сережок з двостороннім зображенням голови походять з Санта Еуфімії та Кріспіано. За зовнішнім виглядом жіночі голівки близькі до бляшок з аналогічним зображенням з кургану № 4 біля с. Новосілка. За загальною іконографією підвіска сережки близька пастовому медальйону з двостороннім зображенням жіночого обличчя у фас зі спадаючими локонами з кургану № 4/3 з урочища Носаки.
М.В. Русяєва ототожнює персонаж на серії прикрас з подібними підвісками у вигляді жіночої голівки з Герою, в різних варіантах скопійованих зі статуї Поліклета [Русяєва 1994].
Небіжчиці з розглянутого поховання, безперечно, належали до найвищого прошарку місцевої знаті і, не виключно, що могли походити з іноетнічного середовища, репрезентуючи один із випадків “династійних шлюбів”, покликаних закріпити військові союзи між різними етнічними угрупуваннями.