Харківський історичний музей

Харківський історичний музей приймає картки єПідтримка

З досвіду роботи пересувних виставок ХІМ (1991-2011рр.)

Комунікаційний підхід у музейній справі як відповідь на потреби соціуму

Роман Ірина Олександрівна

Тези наукових доповідей (повідомлень)

 

Серед різноманітних форм музейної діяльності у сфері популяризації музейних колекцій важливе місце займають пересувні виставки, покликані вирішувати  завдання і проблеми сьогодення.     

  Для їх вирішення в музейній практиці склалися такі основні типи пересувних виставок :

 – тематично-освітні - для шкіл та інших учбових закладів; 

 – спеціалізовані – для участі музею у комерційних та туристичних виставках. У залежності від типу виставки визначається її призначення, головні завдання. Наприклад, якщо виставки І-го типу несуть на собі науково-освітнє та пізнавальне навантаження, то мета комерційних виставок - зорієнтувати інтерес громадян, гостей і учасників комерційної чи туристичної виставки до відвідин музею, як невід’ємної частини історичного і туристичного Харкова, а також надати всім бажаючим інформацію про музейні колекції та діючі виставки  музею. А оскільки не всі цікаві для відвідувача музейні здобутки представлені на стаціонарних виставках музею (за недостатністю експозиційних площ, наприклад), то  пересувні  виставки покликані заповнити і цю прогалину.

   Починаючи із 1991 р., в нових історичних умовах незалежної України, діяльність історичного музею  зазнала деяких змін у плані популяризації музейних колекцій на пересувних виставках. Звільнившись від ідеологічного пресу,  музей застосовує  різні форми роботи попередніх років, доповнюючи  їх новітніми концептуальними засадами експозиційної творчості. Протягом останніх двох десятків років створюються повноцінні пересувні виставки до святкових дат, історичних і суспільно-політичних подій, меморіальні, етнографічні тощо. Цілий ряд пересувних виставок  різної тематики експонувався в учбових закладах, організаціях і музеях області та міста: «Слобідські візерунки», «Партизанська слава», «Чорнобильські дзвони», «Довіку в пам’яті людей», «Чорні жнива», «До дня Захисника Вітчизни» і т.д.

Крім тематичних пересувних виставок,  починаючи із 1998 р. і по сьогодення, музей бере участь у спеціалізованих комерційних виставках міста у співробітництві із виставковою фірмою  «К.І.» - «KharkivInfoExpo» («БудЕкспо», «Засоби зв’язку», «МАКС», «Енергозбереження», «Машинобудування» та ін.).

 У цьому ж році був покладений початок участі музею у роботі щорічного Міжнародного фестивалю «Світ книги». 

  Починаючи із 1999 р. виставкова діяльність ХІМ виходить далеко за межі Харківщини. Музей брав участь у роботі Московського міжнародного фестивалю «Інтермузей-99», де експонувалася виставка «Харківський історичний музей: колекції, експозиції, нові інформаційні технології», що стала лауреатом у номінації «Співдружність».

Вступаючи у нове тисячоліття Харківський історичний музей переносить акценти на максимальну інтегрованість своїх колекцій і зібрань, починає ще активніше брати участь у різних міжнародних і міжрегіональних заходах міста та   у спеціалізованих  комерційних виставках. Він позитивно зарекомендував себе, наприклад, у туристичній виставці-презентації «Харків : Партнерство в туризмі ”, на якій були представлені унікальні комплекси музейних предметів із фондів ХІМ : чоловічий і жіночий слобожанський одяг, що побутував на Харківщині у ХІХ ст., мальовничі рушники, предмети господарчого обладунку і хатнього начиння . Виставка створила незабутнє враження як у харків’ян, так і у гостей Харкова  із міст – побратимів країн Європи : Німеччини, Польщі, Чехії та інших. Взагалі, виставки етнографічні користуються попитом у відвідувачів, захоплених естетикою народного одягу, майстерністю та вишуканістю його оздоблення. (Наприклад, виставки колекцій чоловічого і жіночого одягу із фондів ХІМ «Міський та сільський костюми кінця ХІХ поч. ХХ сторіч» на міжрегіональній виставці  «Світ моди та краси»;  «Слобожанський костюм» на виставці «Феєрверк моди та краси» та інші.

 Музей постійно розширює коло своєї  виставкової  діяльності: у 2010р. музей вперше став учасником фестивалю «Печенізьке поле» де теж була представлена етнографічна колекція слобожанського одягу, рушників, предметів побуту .

 Створення спеціалізованих виставок дещо відрізняється від побудови  тематичних пересувних музейних виставок.

  Вони створюються з врахуванням тематики і концепції тих заходів (міських, обласних, міжрегіональних) чи виставок (туристичних, комерційних, політичних, святкових, ювілейних тощо), у яких музей приймає участь. При цьому зберігаються всі принципи побудови стаціонарної виставки. У залежності від площі, яка виділяється під музейну експозицію формуються експозиційні комплекси  та підбирається спеціальне обладнання – вітрини, спеціальні столики, універсальні модульні каркасні системи, комбіновані конструкції тощо. Відбираються найбільш інформативні, атрактивні музейні предмети, не використані на стаціонарних виставках музею, здатні привернути до себе увагу найбільшої кількості присутніх на даному заході.

Своєрідність і неповторність цих виставок позначена ще й тим, що відбираються до них музейні предмети минулих століть. На фоні новітніх технологій такі «ретро - комплекси» яскраво виділяються  і викликають у відвідувачів та учасників цих виставок - захват, зацікавленість, бажання до спілкування, а  опісля - і бажання до відвідин, наприклад: до пересувної виставки “Інтер’єр минулого століття ” з фондів ХІМ  (у рамках комерційної виставки “МебліЕкспо-2006”), були відібрані набір меблів та предмети до інтер’єру кінця ХІХ початку ХХ ст. (фото); до виставки «МАКС» - посуд та кондитерські упаковки кінця ХІХ початку ХХ ст.; до спеціалізованої виставки «Комп’ютерні технології та засоби зв’язку» -  матеріали, які уособлюють засоби зв’язку минулого століття:  телефонні та телеграфічний апарати  початку ХХ ст., ряд приймачів  1940-1970 рр., як вітчизняних так і закордонних виробників, рації , агітаційні та рекламні матеріали, присвячені засобам зв’язку тощо. Оригінальною була виставка зразків продукції і обладнання Харківських заводів 1950-1980-х рр. у макетах із колекцій ХІМ підготовлена до спеціалізованої виставки «Машинобудування . Металургія. Металообробка. ».

Але якщо підготовча експозиційна робота проходить практично бездоганно, у співпраці з багатьма відділами музею, то технологічні можливості показу відібраного із фондів матеріалу та наповнення інформаційним рекламним і сувенірним матеріалом, залишаються  проблемою, яка потребує якнайскорішого розв’язання. Адже наша участь – це  реклама самого музею, а тим паче на таких заходах кількість  відвідувачів за один робочий день сягає від 3 до 10 тисяч чоловік. І якщо пересувна виставка буде якісно і естетично виділятися поміж інших, привертаючи увагу не тільки унікальними експонатами, а й їх повноцінним показом -  це дасть поштовх для бажання відвідувачів прийти в сам музей і подивитись його експозиції, тобто, це автоматично збільшить кількість  відвідувачів музею. Для цього необхідно створення або закупівля повноцінного технічного устаткування для подібних виставок. Що ж до розробки музейних каталогів, проспектів, інформаційних листків,запрошень та іншої сувенірної продукції, то в цьому плані  музей  має багатий і позитивний досвід (наприклад, каталог до виставки «Харків 1941-1945» 1999 р., «Мій світ без війни»2007 р., про творчі шляхи художника Овсянкіна М.Ф., щорічний випуск рекламних проспектів «Харківський історичний музей», з інформацією про діючі виставки музею тощо). 

На жаль, не всі фондові колекції можна задіяти для експонування на   пересувних виставках (скло, кераміку, дорогоцінні монети, зброю тощо). Та, у світлі новітніх технологій,  доречним буде показ відео ряду необхідних колекцій на фоні рекламних музейних щитів, банерів, доповнених аудіо записами і т.п., з мінімальною кількістю оригінальних музейних предметів. Одним із прикладів такого гармонійного поєднання була етнографічна пересувна виставка підготовлена до «Харківського туристичного бієнале», що проводилось у приміщенні ХАТОБу під патронатом Харківської обласної держадміністрації у 2010 р. Співробітники історичного музею, які брали участь у цьому заході, ще раз підтвердили, що музейні колекції унікальні а виставки музейні завжди у центрі уваги відвідувачів. І, якщо вирішити всі актуальні для музейної практики проблеми сьогодення, то в рамках туристичної програми до Євро-2012 Харківський історичний музей  посяде  гідне місце, тим більше, що знаходиться він у центрі Харкова і, по суті, є його духовним серцем, від якого ведуть шляхи до всіх культурних, архітектурних та історичних пам’яток не тільки міста а й всієї Слобожанщини.

Таким чином, підсумовуючи багаторічний досвід  виставкової діяльності ХІМ за межами закладу можна з упевненістю стверджувати про доцільність і необхідність подібних виставок для максимальної інтегрованості у суспільство культурної спадщини, осередком якого  є музей, та для виконання  наукових, духовних і просвітницьких завдань на Харківщині.