Музей: історія і проблеми сьогодення
Тези наукових доповідей (повідомлень)
Сьогодні, коли Україна стала незалежною державою, з'явилася необхідність у більш поглибленому вивченні "білих плям" в етнографії України. Слобожанщина є найменш вивченим регіоном серед інших в цій галузі науки. Стаціонарна етнографічна виставка в Історичному музеї дає можливість мешканцям Харкова та області більше дізнатися про побут своїх предків. Речі, які використовувалися у побуті, були дуже різноманітні Це гончарні вироби, рушники, половики, килими, музичні інструменти, знаряддя праці тощо. У експозиції кожному з цих предметів необхідно приділити увагу, і в той же час вони повинні сприйматися як одне ціле. Щоб привернути увагу сучасного глядача, бажано використовувати нові технології, нові матеріали та новий стиль оформлення експозиції.
Для виділення та створення загальної композиції виставки нам пропонується використовувати драпірувальні тканини, виготовлені спеціально для цих цілей.
Тканини завжди використовувалися в етнографічних експозиціях, але вони були частиною виставки, тому що самі були експонатами. Запропонована драпірувальна тканина повинна відігравати другорядну роль, підкреслювати експозиції і об'єднувати експозицію
Драпірувальні тканини бажано використовувати на стаціонарній виставці, тому що вони досить складні у виготовленні, тому не має сенс їх виготовляти для одноразових виставок.
Для експозиції використовуються драпірувальні тканини, гобелен і «дамасе».
Гобелен:
параметри тканини:
- одношарова:
- двостороння:
- не менше п'яти кольорів;
- матеріал - льон, віскоза. Тканина-« дамасе»: параметри:
- двошарова;
- двостороння;
- не більше чотирьох кольорів:
- матеріал - шовк.
Ці тканини виконуються на жакардових станках. Харків мас можливості для технічного виготовлення цих тканин. Такі тканини виготовляються на Залютинській фабриці та ковдровій фабриці концерну «Епос».
Гобелени і «дамасе» довговічні та зручні у використанні, добре драпіруються і можуть бути використані як перегородки, тому що мають однаковий малюнок з обох боків.
Ці тканини можуть бути трьох видів:
- з малюнком (п'ять кольорів та більше);
- з однотонним малюнком;
- без малюнка.
Вони можуть бути присутніми в експозиції разом, як тканини-компаньйони та окремо. Тканина з малюнком може використовуватися у тематичних залах виставки. Наприклад: у залі, де виставлені музичні інструменти, малюнок драпірувальної тканини зображує різноманітні музичні інструменти. Малюнок також може бути побудованим на контрасті - коли в експозиції використовується драпірувальна тканина з абстрактним малюнком.
У залах, де представлені предмети народного одягу, рушники, килими, бажано використовувати однотонну тканину, яка буде слугувати фоном для них. Малюнок у таких тканинах складається з суміші різноманітних простих переплітінь або зовсім відсутній.
Драпірувальні тканини в експозиції можна використовувати різноманітно. Вони можуть слугувати скатертинами, портьєрами, використовуватися для підвісних композицій, замість обоїв тощо. їх використання залежить від теми експозиції.
Тканини, які використовуються людством з найдавніших часів, досі не втрачають своєї актуальності, постійно міняючися та знаходячи собі використання в різних галузях сфери діяльності людини.