Харківський історичний музей

До питання про наукову атрибуцію колекції рушників Харківського історичного музею

Наукова конференція

Сушко Валентина Анатоліївна

Тези наукових доповідей (повідомлень)

 

Етнографічні колекції складають значну частину збірки Харківського історичного музею. Свій початок вони беруть від етнографічної виставки XII археологічного з'їзду (1902 р.). Тоді ж була закладена і колекція рушників, що нараховує нині понад 300 одиниць.

Колекцію можна розподілити за часом, національною належністю, географічним походженням, за призначенням, технікою та матеріалами виконання, мотивами оздоблення.

За часом колекція складається з рушників XVIII, XIX та XX ст.ст. Найменше перших — до двох десятків.

За національною належністю колекція складається з українських, російських та татарських рушників. Останні потребують особливого, більш ретельного вивчення. Українські та російські вишиті рушники кін. XIX — поч. XX ст.ст. іноді важко відокремити через подібність стилю, техніки та матеріалів оздоблення. Є також молдавський рушник з Кишинівського району (ТК-1331) та польський з м. Балаклії (ТК-5489).

Географічно рушники розподіляються на слобожанські (Харківщина: місто й райони; Сумщина: Лебедин, Кролевець, Охтирщина, Сумський район; Курщина); полтавські; чернігівські; волинські; по одному з Дніпропетровської області та Гуцульщини. Рушники, що входили до довоєнних колекцій харківських музеїв, на жаль, нерідко мають лише вказівку, що вони — з України.

За призначенням у колекції здебільшого весільні рушники чи такі, що ними прикрашали хату: «божники», що прикрашали ікони, «кілкові», що висіли на кілочку, такі, що клали на свято поверх скатертини тощо.

За технікою виконання рушники передусім поділяються на ткані, вишиті та з нанесеним фарбою малюнком (ТК-142).

Ткані переважно кролевецькі (50 од.), але є й домоткані з с. Васищева на Харківщині (російські), а також — з Волинської губернії (українські). Орнамент їх геометризований чи геометричний, лінейний. На кролевецьких рушниках виткані традиційні ромби, церковці, зірки, квіточки, качечки. Крім традиційних біло-червоних є й багатокольорові рушники.

Вишиті розподіляються на вишиті по доморобному полотну, конопляному (здебільшого) та лляному, та по тканинах фабричного виготовлення (рушники з кін. XIX ст. й пізніші).

Найбільш ранні вишивалися по доморобному полотну доморобними нитками — конопляними чи лляними, фарбованими природними барвниками здебільшого в червоний колір. Піз-( ніші (з кін. XIX ст.) — по доморобному чи купованому полотну заполоччю — бавовняними нитками, фарбованими аніліновими барвниками. Такими нитками вишиті українські, російські та польський рушник кін. XIX — поч. XX ст. т. зв. «брокарівського стилю». Російські рушники (напр., ТК-1833, інш.) вишиті кольоровою вовною. Татарські нерідко оздоблювалися золотою й срібною нитками (ТК-175, інш.). З початку XX ст. починають вишивати й шовковими нитками (ТК-1429, тощо).

За техніками вишивання колекція досить різноманітна: XVIII ст. та майже все XIX ст. представлені вільними поверхневими техніками, такими як: рушниковий шов — для вишивання мотиву «світове дерево», або «древо життя», «візантійський» або «кабацький орел» (ТК-8, ТК-130 тощо); тамбурний шов, або «гачок» — для вже згаданого мотиву «древо життя», що являє собою казкове дерево, яке росте з вазона (ТК-105), або квітки, зверненої до кінця рушника (ТК-2089), стовбура й кількох квіток обабіч нього, квітки, зверненої до центру рушника. Є рушники, вишиті гладдю різнокольоровими нитками — шовковими чи вовняними, оздоблені золотним шиттям, причому не лише татарські.

Та серед рушників кін. XIX — поч XX ст.ст. найбільше рушників «брокарівського стилю», як його визначив І.М. Гончар. Це — вишиті червоною і чорною заполоччю в техніці «хрестик» рушники (іноді замість чорної використовувалася синя нитка, а хрестик ускладнювався (ТК-4145). Характерна деталь стилю — троянди, в розсип та на гілках. Взагалі ж він складається з поєднання натуралізованого рослинного, зооморфного стилів, нерідко з доповненням смуг китиць, тексту, а також зображень хрестів, будиночків, людей.

У другій пол. XIX ст. цей стиль розповсюдився по всій Україні, особливо Центральній та Східній, не оминув і наш край, настільки, що зараз по селах буває й не пам'ятають більш давні техніки та мотиви.

При тому важко погодитися з твердженням, що тільки реклама мила Брокарі чи Ролле або альбоми вишивок, що їх розповсюджували земства, в тому винні. Бо в багатьох селах таких альбомів не було, так само, як і мила, яке було задорого для селян.

Мабуть, якби це не була потреба часу, то не стала б ця вишивка модою. Якби не була зображенням близького й зрозумілого — не прижилася б, і не стали б «два кольори мої» символом України.