Харківський історичний музей

Харківський історичний музей приймає картки єПідтримка

Нові надходження – колекція моделей військової техніки періоду Другої світової війни та їх використання в експозиційній та виставковій роботі

Музей як соціокультурний інститут в умовах інформаційного суспільства

Роман Ірина Олександрівна

Тези наукових доповідей (повідомлень)

За останній час фонди музею поповнились унікальною колекцією моделей (близько 100 шт.) літаків, танків та військових кораблів виробництва СРСР, Європи та США періоду Другої світової війни. Створена вона руками харків’янина Єременко Віталія Григоровича. Доброчесно працюючи інженером на різних підприємствах Харкова, на дозвіллі, а згодом, і на пенсії, протягом багатьох років, він самостійно вивчав історію ІІ-ї світової і методично відтворював стендові (настільні) моделі військової техніки.

Якінженер, підходив він до цього досконально, створюючи моделі, які можуть, частково, замінити його прототип у науковому дослідженні.

Основу зібрання складають моделі ІІ-ї світової війни, і деякі – післявоєнного періоду. Більша частина колекції – літаки, серед яких можна виділити наступні моделі виробництва СРСР:

·                 винищувач «И-16» – від початку війни на них літали Герої Радянського Союзу О. Покришкін та Г. Речкалов, [6, с. 190-200]

·                 бомбардувальник далекої дії «ДБ-3Т» (Ил-4Т),

·                 середній бомбардувальник «СБ» (середній бомбардувальник, на озброєнні ВПС СРСР з 1934 р., бойове хрещення – в 1936 р. в Іспанії), [2, с. 4]

·                 літак-винищувач «Як-7» та «Як-9», розроблений на основі першого,

·                 винищувач «И-153», або «Чайка» на якій з успіхом били ворогів на Халхін – Голі, а згодом, на фронтах Великої Вітчизняної війни,

·                 штурмовик «Ил-2», який німецькі військовослужбовці під час війни називали «літаючим танком» або «чорною смертю», з середини війни він став одним із самих масових літаків ВПС РСЧА. [5, с. 8]

До речі, у випробуванні літака И-153 приймав участь Валерій Чкалов, а на штурмовиках «Ил-2» здійснювали свої героїчні виліти славнозвісні харків’яни: двічі Герой СРСР – Недбайло А.К., Герой СРСР – Білоконь К.П. та багато інших відомих льотчиків. [6, с. 64-72]

В колекції значна кількість моделей літаків іноземного виробництва. Наприклад:

·  бомбардувальник В-25 «Мітчел» (США),

·  літак-розвідник «Мустанг» (США), (створений у КБ фірми «Норт Амерікен авіейшн» під керівництвом р.Райса. був на озброєнні США, Великобританії, Австралії) [4, с. 29]

·  винищувач Р-39 «Аерокобра» (експортний варіант для Великобританії і частково для ВПС США, в СРСР з 1942 р.: вперше – на воронезькому фронті, а потім практично на всіх фронтах до кінця війни). [4, с. 5-6]

·  винищувач Р-47 «Тандерболт» (англ. – удар грому), які поставляли за ленд-лізом з США вже наприкінці 1941 р. Загальний обсяг поставок до кінця війни складав 14 126 літаків. [1, с. 5-25]

На літаках Р-39 «Аерокобра», американського виробництва, воювали тричі Герой Радянського Союзу О. Покришкін та його однополчанин Герой Радянського Союзу Г. Речкалов. [9, с. 38-62]

Цікава добірка моделей літаків. Що були на озброєнні Німеччини

(1939-1945 рр.):

·                 Бомбардувальники «Юнкерс-87» та «Дорньє-217»,

·                 винищувач «Мессершмітт-262А-1а»,

·                 штурмовик-винищувач «Хеншель» (з червня 1941 р. використовувалися на східному фронті), [5, с. 28]

·                 винищувачі «Фокке-Вульф», «Харрікейн» та інші літаки Німеччини, що приймали участь у багатьох військових операціях, наприклад, на Курській дузі в 1943 р.

Крім цього нікого не залишать байдужим моделі танків як виробництва СРСР так і Німеччини.

Перш за все, це легендарний середній танк Т-34, розроблений відомими харківськими конструкторами М.І. Кошкіним та О.О. Морозовим на заводі № 183 ім. Комінтерна (зараз – завод ім. Малишева). Його признано кращим середнім танком Другої світової війни. В 1942 р. О.О. Морозов, М.І. Кошкін (посмертно) і М.О.Кучеренко за його створення були удостоєні Державної премії СРСР. [8, с. 29-30]. Саме на «тридцятьчетвірках», тяжкими й звитяжними шляхами війни, вершили подвиги:

·                 харків’янин, двічі Герой СРСР З.К. Слюсаренко,

·                 3-я танкова армія під командуванням Маршала Рибалка, у складі якої були танки Т-34, в лютому 1943 р. звільняла Харків від загарбників,

·                 бойовий танковий екіпаж старшого лейтенанта В.О. Хало в кровопролитних боях біля с. Таранівка разом з гвардійцями – широнінцями, [3, с. 251-253]

Практично на всіх фронтах війни, цей танк торував шлях до Перемоги.

У ході війни Т-34 неодноразово модернізувався – в 1942 р. була збільшена товщина броні, спрощена конструкція, введена командирська башта, чотириступенева коробка передач замінена п’ятиступеневою, збільшена ємність паливних баків. У 1943 р. на озброєння поступив танк Т-34-85 з 85-мм гарматою. На базі цього танку була створена самохідна установка СУ-100, [8, с. 88-89] модель якої теж має місце в колекції.

Колекцію моделей танків доповнюють:

·                 Модель легкого танку – Т-10, Т-26, БТ-5,

·                 середній танк американського виробництва «Шерман»,

·                 виробництва Німеччини – «Рz.ІІ f» (Panzer), середній танк «Пантера»,

·                 важкий танк «Тигр»,

які разом з іншими моделями стануть яскравим атрактивним доповненням до вже діючої експозиції «Велич подвигу народного».

Окрему групу складають моделі кораблів радянського, польського, німецького, американського та італійського виробництва, як періоду Другої світової війни так і інших періодів історії. Це лінкори, торпедні катери, міноносці та декілька вітрильників. Наприклад:

Ескадрений міноносець «Гром», на основі якого ще до війни був розроблений в Радянському Союзі самий великий міноносець «Сметливый». [10, с. 103]

Оскільки модель це предметне, здебільшого зменшене, відтворення тривимірного об’єкта, що зберігає конструктивні принципи й фактуру оригіналу

(допускається деяка умовність у показі), дана колекція має безумовну науково – пізнавальну та атрактивну цінність (як музейний експонат), а отже отримає належне місце як у фондах музею так і при створенні виставок та експозицій різноманітної тематики. При цьому, зважаючи на кількість моделей, можна створювати:

·  самостійну тематичну виставку зразків бойової техніки періоду Другої світової війни,

·  авторську колекційну виставку харківського моделіста,

·  і, безумовно, дана колекція макетів бойової техніки може бути доповненням до вже створених тематичних чи ансамблевих комплексів у контексті вже діючих стаціонарних експозицій.

Розглянемо для прикладу кілька можливих варіантів використання даного зібрання.

Одна з можливих тем для розкриття – це види бойової техніки періоду Великої Вітчизняної війни на прикладі показу зменшених моделей бойової техніки вітчизняного та закордонного виробника із колекції музею.

Історія людства, як це не парадоксально, це історія воєн. А для них необхідна перш за все – зброя. Саме на поприщі створення зброї, її удосконалення, людство досягло величезних успіхів. І, мабуть, не один витвір цивільного призначення не проходив стільки перевірок, не доводився до філігранної досконалості, як зразки зброї. При створенні бойової техніки використовувалися науково-технічні досягнення та новітні технології того часу, були задіяні тисячі науковців та винахідників. І вже потім найкращі зразки бойової техніки приймали участь у визначних баталіях Другої світової і Великої Вітчизняної війни 1941 – 1945 рр. Оскільки, ми не маємо можливості представити на музейних площах зразки бойових літаків чи кораблів у натуральну величину, саме виставка моделей дозволить відвідувачам познайомитись на їх прикладі з деякими видами бойової техніки.

Створюючи таку експозиційну модель адекватну історичним процесам конкретного виміру часу для більш органічного сприйняття необхідно доповнити її фотографіями, ілюстраціями, пояснювальними текстами, технічними характеристиками, цікавими історичними заставками із життя видатних особистостей, героїки боїв, схемами тощо.

Доречним буде також створення авторської меморіальної виставки харківського моделіста, де поряд з його роботами будуть представлені матеріали, що висвітлюють його життя та творчий шлях.

Якщо брати до уваги перші варіанти запропонованих виставок, в даному випадку, окрім необхідного експозиційного простору виникає нагальна потреба у додатковому технічному обладнанні, яке б відповідало досконалому й всебічному показу колекції. Це можуть бути модульні конструкції, скляні невеликі кубові вітрини, з яких можна формувати різноманітні об’ємно-просторові конфігурації, для візуального сприйняття розміщуючи їх на різних рівнях, як по центру так і в різних кутах залу, зонуючи експозиційний простір. У вітринах розміщених біля стін для створення художньо-емоційної атмосфери бажано застосування дзеркал, відповідної кольорової гами і, звичайно, додаткового індивідуального підсвічення крім загального світлового рішення. Використання аудіо чи відео записів, трансформуючись у просторовому середовищі, створять додаткову атмосферу для більш емоційного сприйняття експозиційного задуму.

Оскільки ці моделі відображають суттєві сторони реальних історичних подій і несуть в собі велике пізнавальне значення, дані виставки безперечно знайдуть свого глядача серед різних вікових груп і будуть користуватися незмінним успіхом у відвідувачів музею.

Література

1.    Бакульский В. А. Историческая серия «Самолеты мира». Истребитель Р-47 «Тандерболт» . – М. : Аква-Вита, 1999. –С. 28.

2.    Истребители Второй мировой войны 1939-1945. – Т. 1. – М. : Авиам, 1994. – С. 55.

3.    Исаев С. И. Герои-освободители Харьковщины / С. И. Исаев, В. Н. Левченко. – Х. : Прапор, 1988. – 316 с.

4.    Котельников В. Самолеты поля боя Второй мировой войны 1939-1945 / В. Котельников // Авиационно-исторический журнал «Мир авиации». – М. : Либри, 1995. – С. 44.

5.    Котельников В. Бомбардировщики Второй мировой войны 1939-1945 / В. Котельников // Авиационно-исторический журнал «Мир авиации». – М. : Авиам, 1994. – С. 55.

6.    Люди бессмертного подвига. Очерки о дважды и трижды Героях Советского Союза. – Изд. 4-е. – М. : Политиздат, 1975. – 655 с.

7.    Оружие Победы. Сборник. – М. : Молодая гвардия, 1975. – 158 с.

8.    Т-34: путь к победе: Воспоминания танкостроителей и танкистов / сост. К. М. Слободин. – К. : Политиздат Украины, 1989. – 255 с.

9.    Чуев А. Солдаты империи / А. Чуев. – М.,1998. – С. 374.

10.Энциклопедия военной техники. Эсминцы и эскортные корабли / пер. с анг. Ю. Новикова. – М. : АСТ, 2001. – 352 с.