Харківський історичний музей

Історія одного експонату. Скульптура «Запорожець після бою» Євгена Лансере

2 вересня 2021, 15:41


Колекція Харківського історичного музею імені М.Ф. Сумцова містить скульптурну композицію на національно-історичну тематику — «Запорожець після бою». Сьогодні в нашій традиційній рубриці «Історія одного експонату» розповімо про неї.

Автор скульптурної композиції «Запорожець після бою» — відомий скульптор Євген Лансере (1848-1886 рр.), який залишив значний мистецький доробок. Він перш за все відомий як майстер камерної, кабінетної скульптури.

Лансере народився в сім’ї інженера. У 1866-1870 рр. навчався на юридичному факультеті Санкт-Петербурзького університету, який закінчив з науковим ступенем кандидата права. Близько чотирьох років перебував на службі в Міністерстві фінансів, проте залишив кар’єру заради занять скульптурою.

Професійної художньої освіти не отримав: самостійно займався ліпленням, а також відвідував майстерні скульпторів, зокрема академіка ІАХ Н. І. Ліберіха. Багато працював з натури. В 1867 р. і в 1876 р. здійснив поїздки в Париж, відвідував там музеї, а також вивчав художнє лиття з бронзи. Щорічно здійснював творчі поїздки по середній і південній Росії, Україні, Кавказу, Башкирії, Киргизії, Криму. У 1883 р. здійснив подорож в Алжир.

Роботи Лансере експонувалися на виставках в залах Академії мистецтв (1869-1874), міжнародних художніх виставках в Лондоні (1872), Філадельфії (1876), Парижі (1878), в Російському відділі Всесвітньої виставки у Відні (1873) і Антверпені (1885). Також брав участь у виставках Московського товариства любителів мистецтв.

Улюбленими темами Лансере були сцени полювання, скачки, статуетки кінних воїнів, трійки, коні. За життя майстра його твори користувалися високим попитом, в основному, як атрибути інтер’єру, а не предмети колекціонування. Скульптор був прихильником академічного напрямку й прагнув до композиційної завершеності своїх скульптур, велику увагу приділяв деталям і якості виливків. При цьому створював, як правило, лише воскові або гіпсові форми, не займаючись безпосередньо виконанням бронзових виливків. Виготовлення скульптур було поставлено на потік.

Спочатку твори Лансере відливалися в багатьох примірниках в бронзоливарних майстерень приватних фірм Ф. Шопена, Н. Штанге, А. Морана, К. Берто, а також на чавуноливарних заводах Уралу. Про це свідчать клейма на виробах. Причому виробництво тривало не одне десятиліття після смерті самого майстра. Зустрічаються навіть сучасні виливки з його форм.

Лансере створив цілий ряд робіт, присвячених воєнним баталіям 1873-1878 рр. Ця тема і пристрасть Лансере до коней стали наріжним каменем знаменитої скульптури «Запорожець після бою», створеної у 1873 р. Скульптура відливалася у бронзі на фабриках Штанге і Шопена.



У списках робіт Лансере скульптура називалася по-різному: «Запорожець після бою», «Запорожець після битви» та «Козак зі здобиччю». Скульптура цікава не тільки тим, які викликає емоції у глядача, але й з позиції історичної достовірності. Лансере чудово розбирався в амуніції, багато років колекціонував сідла, зброю, предмети кочового побуту. У цій скульптурі він відтворив військовий епізод у всіх деталях.






Скульптура відливалася у двох варіантах. Перший передбачав розміщення композиції на гладкому овальному цоколі; другий — на високому постаменті з барельєфною накладкою з атрибутами у вигляді ярма для волів, сідла і батога. Скульптура виконана у другому варіанті коштувала дорожче та відливалася значно рідше.



Наразі ця скульптура виставлена в залі експозиції «Слобожани», присвяченому славетній добі козацтва.